Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

Tips voor een functionele kantoorinrichting

Door: Danny Bijl, 11 januari 2014 - De tijd van de grijze kantoorblokken en TL verlichting is in kantoorruimtes over het algemeen (gelukkig) voorbij. De hedendaagse kantoren zijn veel sfeervoller ingericht. Maar toch blijft het belangrijk dat de kantoorinrichting naast sfeervol, ook functioneel ingericht wordt. Hoe? De Graaf BV geeft enkele tips voor een functionele kantoorinrichting.



Voldoende licht
Heb je qua kantoorruimte het geluk dat je beschikt over veel ramen, dan heb je waarschijnlijk op het gebied van verlichting geen problemen. Plaats de werkplekken dan bij voorkeur ook aan het raam. Maar ook in kantoorgebouwen waar de natuurlijke lichtval te summier is, is voldoende licht belangrijk. Je werknemers moeten hun werk natuurlijk goed uit kunnen voeren en daarbij is de juiste verlichting erg belangrijk. Zorg er dus voor dat de ruimtes, ook in de donkere wintermaanden, over voldoende verlichting beschikken.

Kantoorkast op maat
In een kantoor(gebouw) kunnen kasten natuurlijk niet ontbreken. Een kast is ideaal voor het opbergen van printpapier, archieven, dossiers en andere kantoorartikelen. Het nadeel van kasten is alleen dat ze altijd zo groot zijn en dus erg veel ruimte innemen, net niet passen op de plek waar je het voor ogen had of dat je de juiste kast passend bij je inrichting maar niet kunt vinden. Maar hiervoor bestaat een eenvoudige oplossing, namelijk het laten maken van kantoorkasten op maat. Met zo’n kast op maat heb je exact de kast, de indeling, de opbergruimte, de soort, het materiaal en de kleur waarnaar je op zoek was.

Maak gebruik van groen
Naast dat groen in een kantoorgebouw, in de vorm van planten en bloemen, sfeerbepalend is, hebben deze planten daarnaast ook een functioneel karakter. Planten en bloemen hebben namelijk een positief effect op de arbeidsomstandigheden in kantoren. Naast dit positieve effect zorgen planten er ook voor dat de stress bij werknemers (en werkgevers) verminderd wordt, met een lager ziekteverzuim als logisch vervolg.

Zorg voor voldoende werk- en bewegingsruimte
Wanneer het goed gaat binnen je bedrijf en er dus steeds meer mensen bijkomen of wanneer het juist slecht gaat en het nodig is om naar een kleiner pand te verhuizen, is en blijft het belangrijk om ervoor te zorgen dat je werknemers voldoende werk- en bewegingsruimte hebben en blijven behouden. Bureaus en kasten worden nogal snel dicht bij elkaar geplaatst, waardoor er een beperkte omliggende ruimte overblijft. Met als gevolg: medewerkers die zichzelf opgesloten voelen.

Een functionele kantoorinrichting is dus net zo belangrijk of misschien zelfs wel belangrijker dan een sfeervolle inrichting. En zoals je hierboven hebt kunnen lezen, hoeft het één het ander ook helemaal niet uit te sluiten.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

STUDIO 010 | Christi...

13-01-2014 13:39  |  

Ralph Morsink

13-01-2014 20:42  |  

Het draait bij de meeste mensen om Prettig & Gezond Werken.
Als een bedrijf toekomstgericht is, dan is het goed als het hen missie is om Kantoorwellness in het bedrijf (kantoor, magazijn, kantine, werkplaats of thuiswerkplek) te brengen.

Kantoorwellness wordt het snelst en het beste bereikt door het toepassen van een uitgebalanceerde combinatie van het zintuigelijk inrichten; Voelen, Zien, Horen & Ruiken.

Ewout

31-03-2014 11:00  |  

Het is inderdaad belangrijk om een naar werkzaamheden, praktische, ergonomische en stijlvolle kantoorinrichting te hebben. Vooral de ergonomie is een belangrijk aspect wat in veel bedrijven nog wel eens over het hoofd wordt gezien. Elke medewerker is weer anders en moet voorzien worden van een goed instelbare werkplek.

bisley

26-05-2015 14:21  |  

Lockerkast

27-05-2015 08:53  |  

Het pleiten voor een functionele kantoorinrichting kan tegenwoordig ook niet meer los gezien worden van het nieuwe werken. Multi-functionele werkplekken worden in mijn optiek de nieuwe norm.

J

28-05-2015 10:24  |  

Helemaal mee eens. Als je veel uren op je kantoor doorbrengt, wordt dit een 'tweede' huis. Je moet er natuurlijk in eerste instantie kunnen werken en alle werkruimte, beweegruimte en opbergruimte -zodat alles een plaats heeft en niet hoeft te slingeren, hebben. Niet te vergeten: genoeg (veel) stopcontacten! Goed licht op de plekken waar je werkt en/of leest; oppervlakten die gemakkelijk schoon te maken zijn. En, vergeet niet, ook leuke, inspirerende beelden om naar te staren als je diep nadenkt over ... wat dan ook.

WebMaster

23-12-2015 18:59  |  

Dit is een heel leuk artikel.
Met het meeste ben ik het helemaal eens.

Rodi

7-01-2016 13:16  |  

Ik zou niet teveel licht gebruiken, want dat kan nog aardig storen. Vooral als er genoeg ramen aanwezig zijn in het kantoor.

Guus

26-04-2016 14:12  |  

Goed artikel!

Kleine aanvulling:
Het gebruik van zit/sta
werkplekken bevordert niet alleen de productiviteit maar draagt ook bij aan de gezondhied van de gebruiker.

Locker

3-05-2016 12:36  |  

M+N projecten

4-09-2017 08:02  |  

Het meest duurzame zonwering helpt je het lichtinval te beperken.

Wij van lockerkasten...

29-12-2017 11:16  |  

Sterk artikel! Wij hebben dagelijks te maken met het functioneel inrichten van kantoren. De trend die wij zien is dat er vooral meer multi-functionele werkplekken komen. Vooral het afgelopen jaar hebben wij deze trend gemerkt.

Fianne van Locker.shop

18-06-2020 14:51  |  

Nog steeds erg actueel dit artikel. Daarnaast zien we nu erg sterk de toename in het thuiswerken vanwege de actualiteit. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee in verband met het meubilair wat thuis vaak niet ergonomisch geschikt is.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.